Wat gebeurt er wanneer een wmo-consulente én een ouderenconsulente elkaar ontmoeten tijdens een huisbezoek?

‘Een ‘waargebeurd’ verhaal over het helpen van mensen met structurele oplossingen én het besparen op wmo-voorzieningen!’

In mijn werk als trainer Familiezorg ben ik regelmatig in contact met welzijnsprofessionals. Zo had ik enkele dagen geleden, in verband met een nieuw project, een gesprek met twee ‘bevlogen’ en ervaren ouderenconsulenten uit de gemeente Den Haag. We bespraken hun dagelijkse praktijk en hun ervaringen in het werkveld. Ervaringen met cliënten maar ook met collega-professionals.

En een situatie die we vaak tegenkomen is de volgende:

Bij het wmo-loket komt een aanvraag binnen. In dit geval een aanvraag voor een ‘scootmobiel’ voor een hulpbehoevende oude dame. Een wmo-consulente gaat er heen. Op dat moment is er ook een ouderenconsulente (één van de twee dames van hierboven) en blijft, op verzoek van de oude dame, bij het gesprek met de wmo-consulente aanwezig. De vraag over het ‘scootmobiel’ wordt behandeld. Ook overhandigt de wmo-consulente folders van de organisatie van de ouderenconsulente. De oude dame is analfabeet, de folders worden op tafel gelegd.

De ouderenconsulente geeft aan dat ze bij die organisatie werkt, vertelt wat ze doet en geeft aan dat het fijn is om persoonlijk kennis te maken met de wmo-consulente. De wmo-consulente vindt dat ook en vertrekt met de aanvraag van het ‘scootmobiel’.

De ouderenconsulent gaat nog even door met het gesprek. Ze gaat dieper in op de leefwereld van de oude dame, die aangeeft dat zij eigenlijk heel alleen is. Dat ze haar kinderen niet of nauwelijks meer ziet en dat ze nog maar weinig buiten komt.

Af en toe neemt een buurvrouw een boodschap mee.

De ouderenconsulente luistert en vraagt vervolgens door op wat de oude dame graag zou willen. De laatste geeft aan dat zij meer in contact met anderen zou willen zijn. En niet alleen in contact maar dat ze graag weer ergens bij zou willen horen, weer meetellen. De ouderenconsulente vertelt vervolgens dat er in de buurt (één straat verder) een ontmoetingscentrum is. Speciaal voor ouderen die ook uit haar geboorteland komen. De oude dame geeft aan dat ze dit niet wist. Ze kende wel het gebouw maar dacht dat het een soort school was voor alleen kinderen. (Die komen er namelijk ook).

De ouderenconsulente legt daarna uit dat er op bepaalde dagen in de week vrouwen bij elkaar komen zoals de oude dame zelf en dat er verschillende ‘gezellige’ activiteiten gedaan worden. Ze spreken af dat de oude dame daar nog dezelfde week een kijkje gaat nemen en een kopje thee gaat drinken. De ouderenconsulente vertrekt.

Zo gezegd zo gedaan. Twee weken later belt de ouderenconsulente de oude dame weer op en krijgt een ‘blije’, enthousiaste mevrouw aan de lijn. De oude dame is al enkele malen op het centrum geweest. Ze werd met open armen ontvangen en heeft met verschillende activiteiten meegedaan. Ze heeft inmiddels ook iemand gevonden die in de buurt woont waarmee ze samen oploopt naar het ontmoetingscentrum. De oude dame is blij en enthousiast, voelt zich er weer bij horen en heeft het gevoel weer mee te tellen. Ook heeft ze contact gezocht met haar kinderen om dit verhaal te delen.

Het ‘scootmobiel’ is geannuleerd en is voorlopig niet nodig. Door het heen en weer lopen naar het centrum beweegt de oude dame meer en gaat het lopen langzaam beter. En mocht er toch een keer behoefte zijn aan een ‘scootmobiel’. Op het centrum staan er ook een paar die geleend kunnen worden.

Eind goed al goed. Een flinke besparing op een wmo-voorziening die in dit geval niet nodig was.

Herken je dit verhaal en kom je deze situaties ook tegen?

Wil je weten hoe je tijdens een gesprek dieper ‘inzoomt’ op de achterliggende problematiek van mensen waardoor je eerder bij de oorzaken uit komt?

Geef je dan op voor het gratis webinar ‘Systemisch hulpverlenen’, binnen de familiezorg van nu.

Een ‘waardevolle’ onlinetraining met veel inzichten maar ook met oefeningen en praktische tools die meteen toepasbaar zijn in je werk of privé leven. Hierbij de link om je op te geven. Reserveer je plaats snel. Je ontvangt direct de bevestiging van je registratie per mail.

Ja, ik meld mij graag aan

De ontmoeting tussen een wmo-consulente én een ouderenconsulente. Wat gebeurde er?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *